Tuesday 26 October 2010

Nafsu


jom!! lawan nafsu
Assalamuallaikum wbk . . .
Hawa nafsu terdiri dari dua perkataan: hawa (الهوى) dan nafsu (النفس). Dalam bahasa Melayu 'nafsu' bermakna keinginan, kecenderungan atau dorongan hati yang kuat. Jika ditambah dengan perkataan hawa (hawa nafsu), biasanya dikaitkan dengan dorongan hati yang kuat untuk melakukan perkara yang tidak baik. Adakalanya bermakna selera, jika dihubungkan dengan makanan. Nafsu syahwat pula bererti keberahian atau keinginan untuk berjimak
Ketiga-tiga perkataan ini (hawa, nafsu dan syahwat)berasal dari bahasa Arab:
  • Hawa (الهوى): sangat cinta; kehendak.
  • Nafsu (النفس): roh; nyawa; jiwa; tubuh; diri seseorang; kehendak; niat; selera; usaha.
  • Syahwat (الشهوة): keinginan untuk mendapatkan yang lazat; berahi.

Ada pendapat mengatakan bahawa hawa nafsu sebagai "syaitan yang bersemayam didalam diri manusia," yang bertugas untuk mengusung manusia kepada kefasikan atau pengingkaran. Mengikut hawa nafsu akan membawa manusia kepada kerosakkan. Hawa nafsu yang tidak dapat dikawal dengan baik akan merosak  diri seseorang. Setiap individu diciptakan dengan naluri kebaikan, Namun karena hambatan nafsu yang ada pada diri seseorang naluri kebaikan ini i tidak dapat muncul dalam realita kehidupan. Maka dari itu mensucikan diri atau mengendalikan hawa nafsu adalah wajiban bagi sesiapa saja yang menghendaki keseimbangan, kebahagian dalam hidupnya kerana hanya dengan berjalan dilandasan kebenaran sajalah menusia dapat memperoleh kebahgiaan.  Firman ALLAH SWT; "Kami ilhamkan kebaikan dan keburukan di dalam hati manusia."


-PUISI-

Nafsumu itu ibu segala berhala

Berhala kebedaan ular sawa
Berhala keruhanian naga
Itu ibarat perumpamaannya



Mudah sekali memecah berhala

Kalau diketuk hancurlah ia
Walau batu walaupun bata
Walau ular walaupun naga



Tapi bukan mudah mengalahkan nafsu

Jika hendak tahu bentuk nafsu
Bacalah neraka dengan tujuh pintu
Dari nafsu keluar ma’siat setiap waktu.


-Jalaluddin Rumi-




p/s: ALLAH memberi nafsu kepada kita semua, tapi.. bergantung pada diri kita untuk mengawalnya..marilah bersama-sama mengawal nafsu dengan berpegang teguh pada taliNYA..



No comments:

Post a Comment