Friday 28 January 2011

Syahadah Gadis Aties


Sedikit petikan dari buku ini:

Rini seorang gadis yang sederhana, tidak bertudung dan ranggi penampilannya. Dia sangat ramah, suka ketawa tetapi adakalanya dia seakan-akan merenung jauh sesuatu dalam pemikirannya yang tidak dapat diagak oleh Nizam. Persepsi pertamanya terhadap Nizam adalah seorang kaki lepak dan remaja yang memberontak jiwanya hasil pemerhatian yang dilakukan ke atas penampilan selekeh Nizam.

Melihatkan Nizam yang hanya berselipar buruk, dia bertanya kepada Nizam tentang hal tersebut. Sebenarnya selepas menunaikan solat Maghrib di surau stesen kretapi tadi, kasut Nizam dicuri oleh manusia yang tidak berhati perut. Melihat keadaan selipar surau yang bahagian depannya dipotong membuatkan Rini tergelak besar. Kemudian, terpacul satu dialog dari mulutnya yang membuatkan Nizam terkedu sebentar.

“Tu lah..siapa suruh pergi sembahyang. Kan dah hilang kasut..” lain macam bunyinya.

Disebabkan terkedu, Nizam memandang kearahnya tanpa berkata apa-apa. Rini hanya merenung muka Nizam. “Kenapa?”. Nizam terus menjawab tiada apa-apa. Seakan tahu apa yang mengganggu fikiran Nizam, dia terus saja bertanya, “Awak percayakan Tuhan?” ‘Aduh! Pasal apa lah aku naik keretapi harini? Kan dah kena tanya soalan maut macam ni!’ bentak Nizam di dalam hati. 

Apa yang menarik tentang buku ini adalah cara penulis merungkaikan persoalan-persoalan akidah yang sangat kompleks kepada seseorang ateis. Watak Rini diperhalusi sebagai seseorang yang berilmu tetapi sudah tidak percayakan lagi wujudnya Tuhan. Soalan-soalan yang diajukan oleh Rini kepada Nizam bukanlah calang-calang soalan, tetapi soalan yang mencabar jiwa seoarang dai'e untuk menjelaskan Islam yang sebenar. Antara persoalan yang dilontarkan oleh Rini:

"Kenapa perlu saya sembah Allah?"

"Saya tidak akan menyembah Tuhan yang saya tak nampak...Buktikan Allah itu ada!"

"Awak cakap kitab-kitab agama terdahulu tercemar dengan tulisan-tulisan tangan manusia, boleh awak buktikan? Kalau setakat cakap, sesiapa pun boleh cakap kan? Buktikan! Itu yang saya mahu."

"Kenapa pula Allah menyuruh para malaikat dan iblis menyembah Nabi Adam a.s., sedangkan menyembah makhluk itu satu perbuatan yang mensyirikkan Allah. Boleh awak jelaskan?" 

p/s: bacalah buku ni..sangat menarik untuk perkongsian ilmu agama secara santai ^^

2 comments: