Tuesday 29 March 2011

Hidup ini . .

menangislah..semoga hati menjadi tenang

Bismillahirahmanirahim . .
Assalamualaikum wbk . .

"Life is a road full of thorns, one who walks it needs to have extreme patience" (cgdila91)

Saban hari kita berhadapan dengan manusia. Dalam ramai-ramai manusia tu, pelbagai ragam dan sikap yang kita jumpa. Ada yang begitu, ada pulak yang begini. Ada yang baik ada pulak yang kurang baiknya. Tapi, lazimnya diri sendiri lah yang kurang baiknya. Jangan pandang serong pada orang lain. Jangan pula berprasangka buruk denga orang lain dan jangan sesekali simpan benci dan dengki dengan orang lain.

Siapalah kita nak buat semua tu? Kita tak layak nak mengkritik, jauh sekali nak menilai orang lain. Jika rasa bersalah, mohonlah kemaafan. Jika tak mampu nak diungkapkan dengan kata, mohonlah padaNYA semoga diberi kekuatan. Rendahkan ego, beranikan diri dan kuatkan semangat. Jika, tidak mampu.. Mengadulah padaNYA. Hanya DIA tempat yang terbaik. Tapi bukan hanya pada waktu susah, ingatlah DIA sentiasa diwaktu senang.

Kata orang, menangis ialah terapi terbaik untuk tenangkan hati. Kenapa dengan hati? Sakit hati? Jauh hati? Kecil hati? Makan hati? ermm… Walau apa pun keadaan hati, sentiasa lah ingatkan DIA. Kembali kepada nangis tadi, aku tak pasti sejauh mana kebenarannya. Tapi, kalau bayi atau kanak-kanak, menangis adalah satu cara untuk meluahkan perasaan dan untuk menarik perhatian. Mungkin orang dewasa pun sama.. Menangislah, supaya dapat bersihkan hati..

Pada aku, menangis sangat baik. Menangis tak bermaksud kita lemah juga tidak bermakna kita kalah. Tapi, dengan menangis kita jadi kuat. Betul!! Mata ni sangat murah dengan air mata. Bila ada masalah, air mata yang jadi peneman setia. Pabila mengadu padaNYA, air matalah yang akan memberi kekuatan. Air mata bukan saja ada waktu susah, tapi air mata juga ada dikala suka. Betul?

Sungguh, padaNYA jua tempat kita memohon. Ingatan buat insan lemah ni, apa pun yang terjadi pasti ada hikmah disebaliknya. Kuatkan diri, kuatkan hati. Semoga dipermudahkan segalan urusan.

Hidup ini umpama sebuah lautan,
Bagaikan istana yang diimpikan,
Bahkan seperti jutawan yang punya ramai karyawan,
Yang pasti akan tiba hujungnya
Kita lalui kehidupan ini penuh rintangan.

Juga penuh dugaan serta cabaran,
Usahakan diri mencapai kecemerlangan,
Untuk mengapai impian,
Juga untuk menikmati udara yang percuma Tuhan berikan,
Agar diri lebih matang dan tidak lupakan Tuhan

Kehidupan suatu takdir dan ketentuan,
Kita sebagai makluk-Nya yang harus mencorakkan,
Hidup ini hanya tumpangan,
Akhirat yang pasti kekal kita diketemukan,
Dosa, pahala yang membezakan,
Amal manusia yang telah kita lakukan,

p/s: hidup ini, penuh dengan onak dan ranjaunya..semoga terus tabah dalam menepuhnya..

2 comments:

  1. nice!!..
    ingt wlaupun siapa pn anda ingatlah Allah ktika ssh dan senang insyaAllah Dia akn ingt kpd kita..
    huhu

    ReplyDelete
  2. inilah dia kehidupan. moga segala yang hidup dapat tabah. moga segala yang hadir dapat ditempah :)

    ReplyDelete