Tuesday 7 December 2010

Salam Muharram



Assalamualaikum . .


Alhamdulillah.. kini kita berada di tahun baru Hijrah, 1432H. Masa terus berlalu dan pergi, tidak akan datang dan berpatah balik walau kita menangis air mata darah sekalipun, kerana masa ialah makhluk ALLAH yang sangat degil. Hijrah amat luas maknanya, jadi biarlah penghijaraan yang dilakukan memberi impak yang baik kepada diri, agama, bangsa juga negara. Kelak, umat Islam yang dulunya bersatu hati dan dijulang tinggi atas nama Islam mampu berdiri kembali, insyaALLAH..


Muharram merupakan bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Hijrah Rasulallah dari Mekah ke Yathrib kiraan bulan dibuat mengikut tahun masihi. Hijrah Rasulullah telah memberi kesan besar kepada Islam samada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah & syiar Islam itu sendiri.


Pada asasnya, Muharram membawa maksud "diharamkan" atau "dipantang" iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Mekah. (Al Baqarah 91).Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas & ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan tersebut.


Selain itu, di dalam bulan Muharram juga terdapatnya hari Asyura, iaitu pada 10 Muharram. Yang mana terdapat banyak keberkatannya. Sila rujuk sini


sumber: Halaqah.net

''semakin jauh perjalanan, semakin dekat kematian.
 Bertambah bebanan, semakin kurang pula keupayaan.
 Hanya iman dan keyakinan mampu mengayuh perahu kehidupan... 
 penuh ketenangan, merempuh ujian. 
 Tuluslah dengan TUHAN, teluslah sesama INSAN.
 Berhijrahlah kita ke daerah kebaikan''...

selamat menyambut maal hijrah ke 1432H dan selamat beramal.





p/s: Permulaan sama penting dengan penghujung kerana permulaan itu mempengaruhi penghujung. Jangan mengatakan salah satu amat penting sedangkan keduanya sama penting. Muharram adalah permulaan yang penting untuk sama-sama berhijarah menjadi yang lebih baik sebagai hamaba ILAHI.. insyaALLAH

2 comments:

  1. suke yang last tuh~
    salam maaal hijrah~

    ReplyDelete
  2. selamat sambut maal hijrah. bila dah sambut, kena isi sebaiknya..

    ReplyDelete