Tuesday, 11 January 2011

Kematian

setiap yang berjiwa pasti akan merasai mati..


Assalamualaikum wbk..

Alhamdulillah, syukur atas nikmatNya, kerana masih memberi peluang kepada insan lemah ini untuk bernafas sekali lagi di dunia ini. Alhamdulillah. Berkisah tentang kematian, pasti semua gerun untuk menghadapinya. Kematian adalah kepastian, setiap makhluk yang bernyawa pasti akan menghadapinya. Samada suka atau tidak ia pasti akan berlaku, cepat atau lambat juga akan berlaku, kerana kita hidup di dunia ini cuma sementara dan kepadaNya jua kita pasti kembali.

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.” (QS. 29:57)

Pagi tadi dapat call dari mama, katanya ayah seorang sahabat baik meninggal dunia semalam (Isnin). Terkejut mendengar berita. Apa lagi yang mampu aku lakukan selain berdoa kepada ALLAH semoga arwah ditempatkan dalam kalangan hamba-hambaNya yang diredhai, Amin. Semoga keluarga ditinggalkan kuat dan redha akan pemergiannya. 

perjalanan rohku melengkapi semua kembara
singgah di rahim bonda sebelum menjejak ke dunia
menanti di Barzakh sebelum berangkat ke Masyar ..


Sayup-sayup kedengaran lagu nasyid Menanti di Barzakh..Ya, hidup ini sementara cuma, semua yang kita miliki di dunia ni pasti akan kita tinggalkan kecuali 3 perkara, iaitu sedakah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak-anak yang soleh. Bila memikirkan tentang kematian, rasa takun pasti ada, Alangkah sakitnya mati. Pabila terpisahnya roh dari jasad maka terpisah lah sudah dengan dunia dan segala isinya. Hanya kain putih yang menemani jasad di mamah bumi.

"Mahasuci ALLAH yang di dalam genggaman kekuasaanNYA seluruh kerajaan, dan Dia maha kuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu siapakah yang paling baik amalnya, dan sesungguhnya Dia maha mulia lagi maha pengampun"(QS Al-Mulk [67]:1-2).
Kematian boleh berlaku di mana-mana sahaja dan boleh berlaku dengan pelbagai cara seperti sakit, kemalangan, dibunuh, terbunuh, perang dan sebagainya. Malah kematian juga tidak mengenal usia. Istilah tua mati dulu sama sekali tidak benar! Maka, Tugas kita sebagai manusia ialah perlu bersedia menghadapinya kerana ALLAH telah merahsiakan tarikh kematian semua makhlukNya. Setiap detik-detik yang telah kita lewati semakin mendekatkan kita kepadakematian.
Katakanlah: “Lari itu sekali-kali tidaklah berguna bagimu, jika kamu melarikan diri dari kematian atau pembunuhan, dan jika (kamu terhindar dari kematian) kamu tidak juga akan mengecap kesenangan kecuali sebentar saja.” (QS. 33:16)
Ya ALLAH, hanya padamu kami memohon pertolongan dan perlindungan. Berilah kekuatan kepada kami dalam menghadapi kematian, tempatkanlah kami dalam kalangan hambaMU yang Kau redhai. Amin..
p/s: Manusia diciptakan seorang diri dan bersedialah untuk menghadapi kematian juga seorang diri..

2 comments:

  1. Musim silih berganti, manusia lahir dan pergi..
    persoalannya, apakah yang telah di isi dalam hidup ini?

    ReplyDelete
  2. Jom kempen derma rm1/- sehari kepada sesiapa dan apa

    ReplyDelete