Friday 14 October 2011

Pertemuan & Perpisahan


Assalamualaikum wbk..

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Segala puji bagi ALLAH, Tuhan yang satu dan tiada taranya. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia, baginda Nabi Muhammad saw, keluarga dan sekalian sahabat.

Dalam melayari perjalanan kehidupan, pelbagai keadaan yang akan kita lalui. Ada suka ada duka. Ada senyum ada tangis. Ya, fitrah hidup. Ada yang baik, akan ada yang buruk. Ada pertemuan akan ada perpisahan. Ungkapan setiap pertemuan akan ada perpisahan telah sebati dalam jiwa. Kisah ini yang ingin aku coretkan. Kisah aku dan teman. Kisah suka dan duka.

Sejujurnya, aku rindu. Sangat rindu akan suasana dalam kelas. Rindu akan ragam teman yang pelbagai. Ada yang ayu, ada juga yang kasar. Aku? Cuma insan biasa yang suka melihat senyum insan lain. Aku suka akan senyum yang terlakar di wajah temanku. Senyum yang membawa pelbagai makna juga rasa. Aku juga rindu akan segala tugasan yang diberi. Merungut, perkara yang acap kali aku juga teman lakukan pabila tugas yang diberi terlalu menekan. Ya! Aku pasti setiap yang bergelar pelajar juga punya rasa seperti ini. Suka atau tidak, susah atau mudah wajib disiapkan. Itu lumrah hidup pelajar.

Namun, bila semua itu dah berlalu. Rasa rindu kuat mengetuk jiwa. Meronta ingin diteruskan. Tiada yang mampu mengundurkan masa tanpa izinNYA. Masa yang berlalu akan terus berlalu tanpa kata. Jadi, kata pertemuan ada perpisahan sudah lali. Aku juga rindu kepada pensyarah yang banyak membantu. Setiap dari mereka juga ada bermacam ragam. Walau siapa pun mereka, mereka tetap insan yang telah memberi ilmu buat aku dan teman. Menjadi pengganti mama dan bapa yang jauh dimata tapi dekat dihati.

Hidup sebagai mahasiswa/i tidak sama dengan hidup sebgaai pelajar sekolah. Melangkah ke alam yang lebih mencabar ini buat aku rasa diri terlalu payah. Sukar dalam menyesuaikan hidup yang tiba-tiba berubah. Jauh dari keluarga. Terpaksa hidup dengan usaha daya sendiri. Namun, teman ini lah yang menjadi pendamping, yang menjadi keluarga suka duka bersama.

Akhirnya, Semua ini sudah berlalu. Akan melangkah ke fasa hidup yang baru. Menjadi pendidik. Bukan satu perkara yang mudah. Ada yang kata, kerja cikgu tidaklah sehebat mana. Bukan hebat itu yang dipandang. Tapi pandanglah pada jasa dan bakti itu. Sungguh, aku takut untuk melangkah. Namun, suka atau tidak bukan menjadi persoalan. Aku tetap akan melangkah selagi ada usia yang berbaki. Doaku, buat sekalian teman. Semoga kita terus kuat dalam perjuangan ini. Tetap teguh dalam mengharungi hidup ini.

Salam perpisahan buat sekalian teman. Jadikan memori itu sebagai sebahagian daripada diri. Terus kekal dam hati tiada dilupa. InsyaALLAH, Ada usia kita bertemu lagi. Selamat maju jaya ^_^

p/s: semoga dipermudahkan segala urusan, insyaALLAH.. buat sekalian teman.. jumpa lagi bila kita dah berjaya kelak, insyaALLAH..



sebutir air mata yang jatuh kerana keinsafan adalah lebih baik daripada sejuta mutiara di dasar lautan, sejernih wajah kerana wudhu yang sempurna adalah lebih bercahaya daripada kilauan segunung emas permata, sesuci hati kerana cinta ILAHI itulah hakikat cinta yang abadi..

1 comment:

  1. Bertemu dan bersahabat kerana Allah, maka berpisahlah juga kerana Allah. Tugas kita memelihara silaturahim yang telah diberikan kepada kita. Mudah-mudahan =)

    ReplyDelete