Thursday 6 October 2011

Sembang Gaza


Assalamualaikum wbk..

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Segala puji bagi ALLAH, Tuhan yang satu dan tiada taranya. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia, baginda Nabi Muhammad saw, keluarga dan sekalian sahabat.

Tanah Palestin, tanah umat Islam yang perlu kita pertahankan. Tapi diri tersangat lemah dan tidak dapat bersama mereka di sana berjuang membela. Hanya mampu berdoa semoga mereka terus kuat berjuang demi Islam. Berkisah tentang Palestin, Gaza: antara sepuluh perkara yang korang boleh sembang tentang Gaza.
  • Gaza merupakan wilayah kecil Palestin yang menjadi kubu terakhirbuat rakyat Palestin mempertahankan hak-hak asasi yang mereka miliki sejak sekian lamanya
  • Dengan hanya keluasan sebesar 363 km persegi dan penduduk seramai 1.5 juta menjadikan daerah kecil ini sangat padat dengan kependudukan yang tinggi.
  • Laporan terkini mendapati bahawa lebih dua pertiga daripada jumlah penduduk Gaza ini adalah pelarian yang menyelamatkan diri mereka dari wilayah-wilayah Palestin yang telah dijajah Israel sejak tahun 1948 lagi.
  • Kini Gaza yang seluas sekangkang kera telah dikepung tanpa peri kemanusiaan oleh regim Yahudi zionis sejak bulan Jun 2007 yang lalu.
  • Penderaan, penganiayaan dan pembunuhan yang semakin dahsyat dari masa ke masa ini telah mengakibatkan krisis di Gaza semakin kritikal dan dianggap sebagai krisis kemanusiaan terbesar di abad ini oleh pelbagai badan dan pertubuhan yang memperjuangkan hak-hak asasi kemanusiaan sedunia.
  • Sukar untuk dibayangkan bagaimana keadaan sebenar yang terjadi di Gaza pada awal bulan Mac 2008 yang lalu apabila lebih daripada 120 penduduk Palestin yang tidak berdosa dibunuh secara kejam dalam tempoh hanya seminggu. 
  • Konspirasi menyepi yang berlaku adalah satu jenayah yang lebih teruk daripada apa yang telah berlaku di Gaza baru-baru ini.
  • Tiada angka yang tepat bilangan jumlah bayi yang meninggal duniakerana inkubator tidak dapat berfungsi kerana ketiadaan bekalan elektrik ataupun mati disebabkan kekurangan ubat secara berpanjangan.
  • Ramai penduduk Gaza sebelum ini yang meninggal dunia bukan kerana serangan udara Israel tetapi adalah disebabkan kekurangan makanan, ubat-ubatan dan penjagaan kesihatan.
  • Bahkan pada 20 Januari 2008, penduduk Gaza terpaksa hidup dalam kegelapan dan kesejukan yang amat sangat untuk beberapa hari di musim sejuk apabila janakuasa utamanya tidak lagi boleh berfungsikerana tiada bekalan petrol yang mencukupi

[Sumber: Zainur Rashid Zainuddin, Palestin Dijajah - Di Manakah Solahuddinnya, 2009]

p/s: Semoga mereka terus kuat dalam perjuang ini.. ya ALLAH, berilah kemenangan dan kejayaan itu kepada kami, hamba-hambaMU.. ameen




sebutir air mata yang jatuh kerana keinsafan adalah lebih baik daripada sejuta mutiara di dasar lautan, sejernih wajah kerana wudhu yang sempurna adalah lebih bercahaya daripada kilauan segunung emas permata, sesuci hati kerana cinta ILAHI itulah hakikat cinta yang abadi..

No comments:

Post a Comment